21.04.2023.

Upravljaju li mladi svojim financijama?

Objavljeno: 21. travnja 2023.

Upravljanje osobnim financijama jedna je od sastavnica odgovornog financijskog ponašanja, koje nam pomaže donositi odgovorne financijske odluke. Upravljanje osobnim financijama odnosi se na donošenje financijskih odluka i aktivnosti koje utječu na osobne financije. Jedna od temeljnih odrednica uspješnog upravljanja financijama je izrada osobnog budžeta ili proračuna. Osobni budžet je bilježenje i praćenje osobnih prihoda i rashoda te donošenje odluka o potrošnji, štednji i ulaganju na temelju procjene financijskog zdravlja pojedinca.

Prema ispitivanju financijske pismenosti mladih u dobi od 20 do 35 godina koje je provela Hanfa, gotovo tri petine ispitanika planira mjesečni budžet. S obzirom na demografske skupine to češće rade obitelji s djecom, a s obzirom na ocjenu financijske pismenosti to češće rade oni s većom razinom odgovornog financijskog ponašanja. Financijsko ponašanje odnosi se, između ostalog, i na načine donošenja financijskih odluka i upravljanja novcem, stoga ne iznenađuje što oni koji vode osobni proračun imaju i višu razinu odgovornog financijskog ponašanja i obrnuto.

Prema istoj anketi više od polovice ispitanika često brine o plaćanju svojih uobičajenih životnih troškova, četvrtina mladih nije zadovoljna svojom financijskom situacijom, a njih 10 % smatra da trenutačno ima previše dugova. Više od trećine ispitanika smatra da ih njihova financijska situacija ograničava u tome da rade stvari koje su im važne. Razvidno je da financije imaju veliku ulogu u životu pojedinca i utječu na njegov osobni i profesionalni razvoj, zbog čega je upravljanje osobnim financijama od iznimne važnosti.

Na financijsku situaciju utječe niz različitih demografskih, socijalnih i društvenih faktora, zbog čega su budžet, financijski ciljevi i mogućnosti svakog pojedinca različiti, međutim, postoje neka unificirana pravila koja mogu pomoći u vođenju financija. Vođenje budžeta, odnosno bilježenje prihoda i troškova svakako može pomoći u boljoj organizaciji i procjeni financijskih izdataka, kako za svakodnevne potrebe tako i za veće ili dugoročnije financijske odluke. Upravljanje financijama stoga bi trebalo započeti procjenom trenutačne financijske situacije te postavljanjem kratkoročnih i dugoročnih ciljeva. Postavljanje kratkoročnih i dugoročnih kvantificiranih i jasnih ciljeva omogućuje lakše praćenje njihova ostvarivanja, ali i veću motivaciju za njihovim postizanjem. Budžet nije samo jednokratna procjena stanja, već je riječ o „živom organizmu“ koji se stalno mijenja. Vođenje budžeta omogućuje jasniju sliku o tome na što i kako trošimo novac, s obzirom na to da često nismo svjesni određenih troškova, prvenstveno onih čija je jedinična vrijednost niska, a učestalo se pojavljuju, kao što je primjerice odlazak na kavu.

Istraživanje je pokazalo i da trećina mladih radije troši novac nego ga štedi, a gotovo četvrtina mladih živi za danas ne razmišljajući o sutra. Relativno visoka sklonost potrošnji te usredotočenost na sadašnjost može ukazivati na nižu razinu dugoročnog financijskog planiranja, ali i potencijalnu neugodnost koju im stvara razmišljanje o financijama.

Upravljanje financijama važno je i zbog mogućih iznenadnih gubitaka prihoda ili porasta troškova uzrokovanih nekim eksternim šokovima, primjerice inflacijom ili pandemijom koronavirusa. Gotovo polovina ispitanika ne bi mogla pokriti nenadani trošak u visini ukupnih mjesečnih primanja bez zaduživanja ili pomoći obitelji i prijatelja. Sposobnost podnošenja izdatkovnog šoka najviše je određena radnim statusom i financijskom situacijom kućanstva, međutim, čak i među onim ispitanicima s najboljom financijskom situacijom petina ne bi mogla podnijeti iznenadni troškovni šok. Osim izdatkovnog šoka za financijsku otpornost važno je razmotriti i utjecaj mogućeg gubitka glavnog izvora prihoda. Prema istraživanju 58 % mladih moglo bi pokrivati troškove života bez posuđivanja novca ili selidbe u periodu kraćem od 3 mjeseca, a čak 9 % ispitanika životne bi troškove moglo pokrivati tek manje od tjedan dana. Rezultati istraživanja ukazuju na relativno nisku otpornost mladih u slučaju dohodovnih ili troškovnih šokova, a navedeno potvrđuje i činjenica da se gotovo 20 % ispitanika tijekom pandemije našlo u situaciji da im novčani priljevi nisu bili dovoljni za pokrivanje životnih troškova. Životne troškove najčešće su pokušavali pokriti smanjenjem potrošnje (80 %), posuđivanjem novca od obitelji i prijatelja (59 %), a čak 54 % kasnilo je s plaćanjem računa ili ih nisu plaćali. Financijska otpornost uglavnom je povezana s financijskom situacijom pojedinca, na koju može utjecati stupanj obrazovanja, vrsta zanimanja, ali i druge socijalne i demografske determinante.

Financijsko planiranje, koje uključuje izradu i praćenje budžeta, planiranje potrošnje, ali i dugoročne štednje jedna je od najefikasnijih strategija uspješnog upravljanja osobnim financijama. Riječ je o vještinama koje se mogu naučiti, stoga je važno sustavno i kontinuirano osvještavati mlade o financijskom planiranju te ih učiti kako izraditi osobni budžet i njime upravljati. Hanfa kontinuirano provodi razne edukativne aktivnosti usmjerene upravo prema mladima, a rezultati istraživanja financijske pismenosti mladih pokazali su da mladi većinom nisu zadovoljni svojom financijskom situacijom, stoga je financijsko planiranje možda jedan od odgovora na pitanje kako uspješnije upravljati osobnim financijama.

PODIJELITE ČLANAK

Ostale vijesti

Sve vijesti
KOLAČIĆI

Nužni kolačići su nam potrebni kako bi stranica funkcionirala na ispravan način te kako bismo u što većoj mjeri održali sigurnosne standarde pridržavajući se svih važećih propisa.

Ova kategorija kolačića može se nazivati i tzv. kolačićima treće strane. Statistički kolačići pripadaju i skupini funkcionalnih kolačića koji nam omogućuju da se na web servisu sačuvaju informacije koje su prethodno upisane (primjerice korisničko ime ili jezik) te da poboljšaju mogućnost pružanja bolje usluge kroz praćenje analitike odnosno statistike posjeta. Moramo vas obavijestiti da prilikom korištenja ove kategorije kolačića dolazi do prijenosa podataka u treće zemlje.