Crowdfunding
Crowdfunding ili skupno financiranje jedan je od načina alternativnog izvora financiranja projekata i poslovanja. Omogućuje tvrtkama i pokretačima prikupljanje, najčešće manjih iznosa novca, od velikog broja ljudi, danas uglavnom putem online platformi. Skupno financiranje najčešće koriste start up tvrtke ili rastuće kompanije koje traže netradicionalni pristup novom kapitalu.
Prikupljanje sredstava odvija se putem crowdfunding platformi, odnosno internetskih stranica koje spajaju one koji prikupljaju sredstva i zainteresiranih pojedinaca. Platforme preko kojih se prikupljaju sredstva kreatorima kampanje najčešće naplaćuju određenu naknadu, a uglavnom se koristi model financiranja „sve ili ništa“. To znači da ćete novac dobiti ako ostvarite financijski cilj koji ste postavili, odnosno ako ste prikupili iznos za koji ste naveli da vam je potreban za financiranje vašeg projekta i/ili ideje. U slučaju da ne prikupite naznačeni iznos financijskih sredstava, svi koji su uplatili za vašu kampanju dobit će svoj novac natrag, a vi nećete prikupiti sredstva.
- Subjekt traži ulagatelje za svoj projekt na način da se za to ne zadužuje niti daje udio u svojem poslovnom poduhvatu. Subjekt prikuplja novac putem donacija, a najčešće zauzvrat nudi neki oblik nagrade ili sam proizvod, jednom kada se proizvede.
- Subjekt traži ulagatelje za svoj projekt ili poslovnu ideju, a za novac koji je primio nudi udio u poslovanju (engl. equity) ili obećava povrat na iznos ulaganja (engl. loan).
- peer-to-peer posuđivanje – posuđujete novac te zauzvrat očekujete određenu kamatu
- dioničko grupno financiranje – prodaja udjela u tvrtki većem broju investitora, slično izdavanju običnih dionica na burzi
- crowdfunding temeljen na nagradama – ulažete u određeni projekt te zauzvrat očekujete nefinancijsku nagradu, najčešće sam proizvod koji tvrtka želi proizvesti
- crowdfunding temeljen na donacijama – donirate novac za određeni projekt bez očekivanja financijskog ili nefinancijskog povrata
- podjela dobiti/podjela prihoda – tvrtke mogu tražiti financiranje uz podjelu budućih dobiti s ulagateljima
- crowdfunding dužničkih vrijednosnih papira – ulaganje u dužničke vrijednosne papire koje izdaje tvrtka, poput obveznica
- hibridni modeli – mogućnost kreiranja više različitih vrsta skupnog financiranja.
Regulatorni okvir skupnog financiranja ne obuhvaća:
- ostale vrste skupnog financiranja, kao što je skupno financiranje temeljeno na donacijama (gdje ulagatelji ne primaju nikakvu naknadu) ili skupno financiranje temeljeno na nagradi (gdje ulagatelji dobivaju nefinancijsku naknadu, kao što je npr. kopija rezultata projekta)
- ponude za skupno financiranje kod kojih je ukupni iznos naknade veći od 5.000.000 eura u razdoblju od 12 mjeseci (koje ponude umjesto toga podliježu pravilima utvrđenima u Zakonu o tržištu kapitala i Uredbi EU 2017/1129 (Uredba o prospektu)
- ponude za skupno financiranje kod kojih su vlasnici projekta potrošači u smislu Zakona o zaštiti potrošača.
Registar svih pružatelja usluga skupnog financiranja unutar Europske unije možete pronaći na stranicama Europskog nadzornog tijela za vrijednosne papire i tržišta kapitala (ESMA), točnije na ovoj poveznici.