Esma objavila Završno izvješće o skraćivanju ciklusa namire na T+1 u Europskoj uniji
Hanfa skreće pozornost na Završno izvješće o skraćivanju ciklusa namire u Europskoj uniji (EU) koje je 18. studenog 2024. objavilo Europsko nadzorno tijelo za vrijednosne papire i tržišta (ESMA) u skladu s mandatom iz članka 74. stavka 3. Uredbe 909/2014 (CSDR) kojim je propisano da je Esma dužna do 17. siječnja 2025. i svake dvije godine nakon toga, dostaviti EU Parlamentu i Vijeću izvješće o procjeni u vezi s mogućim skraćivanjem roka namire iz članka 5. stavka 2. CSDR-a.
Esma već neko vrijeme radi na ovoj inicijativi te je u listopadu 2023. objavila Poziv na prikupljanje dokaza (Esma Call for evidence) upućenoj široj javnosti. Nastavno na objavljeni Poziv na prikupljanje dokaza, Esma je u ožujku 2024. objavila Izjavu (Esma Feedback statement) o mogućem skraćivanju roka namire sa T+2 na T+1. Također, u listopadu 2024. ESMA, ECB i Europska komisija objavile su Zajedničku izjavu kojom su najavile daljnje korake u vezi prelaska na T+1.
Razdoblje između trenutka trgovanja ('trade date' ili 'datum transakcije' skraćeno 'T') i trenutak kada kupac primi vrijednosni papir i prodavatelj prima uplatu ('settlement date' ili 'datum namire') poznat je kao 'ciklus namire' koji je trenutačno na razini EU propisan uredbom CSDR. Člankom 5. stavka 2. CSDR-a propisan je zahtjev da se namirenje transakcije s prenosivim vrijednosnim papirima izvršene na mjestima trgovanja moraju se dogoditi najkasnije do drugog radnog dana nakon datuma trgovanja tim vrijednosnim papirima. Takvo razdoblje za namirenje vrijednosnih papira kojima se trguje na sekundarnom tržištu se u svakodnevnom govoru naziva 'ciklus namire T+2'.
Ciklus namire T+2 se donedavno primjenjivao i na međunarodnim sekundarnim tržištima izvan EU odnosno izvan Europskog gospodarskog područja, međutim u 2024. godini mnoga od navedenih tržišta su prešla na kraći ciklus namire odnosno na T+1 ili se pripremaju za prelazak na isti. Primjerice, Sjeverna Amerika je prešla na ciklus namire T+1 dana 28. svibnja 2024. godine, a za njom su uslijedile i Kanada, Meksiko, Argentina i Jamajka. Zbog povezanosti međunarodnih tržišta, posebno sa tržištem Sjeverne Amerike, o prelasku na kraći ciklus namire trenutačno intenzivno razmišljaju i UK i Švicarska. Budući da su dosada provedene rasprave na razini EU pokazale da postoji povezanost u aktivnostima tržišnih sudionika u EU prema onima u UK i Švicarskoj ali i u Sjevernoj Americi, ukazala se potreba da se o skraćivanju ciklusa namire počne razmišljati u EU.
Nakon prethodno provedenih radnji, Esma kroz Izvješće daje procjenu primjerenosti skraćivanja ciklusa namire i mogućeg učinka takvog skraćivanja na CSD-ove, mjesta trgovanja i druge sudionike na tržištu, procjenu troškova i koristi skraćivanja ciklusa namire u EU uz detaljan opis načina prelaska na kraći ciklus namire te pregled međunarodnog razvoja događaja u vezi s ciklusima namire i njihovim učinkom na tržišta kapitala Unije.
Nakon što je provela procjenu kako joj nalaže mandat iz članka 74. CSDR-a, ESMA u Izvješću iznosi sljedeće zaključke:
- prelazak na kraći ciklus namire T+1 u EU je neminovan, ako se želi zadržati konkurentnost na međunarodnom tržištu kapitala. Međutim, skraćeni ciklus namire podrazumijeva i kraće vrijeme za obradu i procesuiranje svih radnji potrebnih za uspješnu namiru te će u tom smislu biti potrebna ulaganja sudionika u automatizaciju i standardizaciju te uvođenje određenih kadrovskih i organizacijskih promjena,
- kvantificiranje troškova i koristi povezanih sa skraćivanjem ciklusa namire u EU-u je bilo izazovno posebno kada se promatra učinkovitost namire u trenutačnom ciklusu namire T+2 budući da je režim discipline namire na snazi nepune dvije godine što nije dovoljno za konačnu procjenu troškova i koristi. Međutim, elementi koje je procijenila ESMA upućuju na to da učinak T+1 u smislu smanjenja rizika, uštede u iznosu margin-a koje su sudionici dužni osigurati prema CCP-jevima i smanjenja troškova povezanih s neusklađenošću s drugim velikim jurisdikcijama na globalnoj razini, predstavlja u konačnici veliku korist za tržišta kapitala u EU-u,
- izmjena članka 5. stavka 2. CSDR-a i Uredbe 2018/1229 o disciplini namire potrebna je kako bi se postigla pravna sigurnost i potaknula potrebna poboljšanja u procesima nakon trgovanja koja su potrebna za uspješan prelazak EU-a na T+1,
- prelazak na T+1 će sigurno rezultirati početnim troškovima za sve sudionike na EU tržištu, no, u konačnici, ulaganja u automatizaciju, standardizaciju i modernizaciju procesa će poboljšati učinkovitost i otpornost post-trading procesa što je u skladu s ciljem promicanja učinkovitosti namire te integracije tržišta kapitala u EU,
- ESMA predlaže 11. listopada 2027. kao optimalan datum za prijelaz na T+1 u EU uz koordinirani pristup diljem EU te uz sljedeći vremenski okvir: definiranje tehničkih rješenja do kraja 3Q 2025.; implementacija tih rješenja do kraja 2026. i testiranje svih sustava 2027. prije roka za prelazak na T+1 (do 11. listopada 2027.).
Hanfa je svjesna utjecaja koje prijelaz na T+1 može imati na procese, sustave, aktivnosti i resurse, uključujući osoblje sudionika tržišta kapitala te ovim putem poziva sudionike što ranije krenuti s procjenama i analizama i drugim potrebnim aktivnostima radi što kvalitetnije pripreme za prelazak na T+1 ciklus namire.
Izvješće ESMA-e dostupno je ovdje.