Obilježavanje Svjetskog i Europskog tjedna novca
Hanfa i ove godine nizom aktivnosti obilježava Svjetski i Europski tjedan novca, koji se održava od 18. do 24. ožujka 2024. godine. Djelatnici Hanfe tim će povodom sudjelovati na prezentacijama, skupovima, panel-raspravama, debatama i drugim aktivnostima s ciljem podizanja razine financijske pismenosti građana, ali i upoznavanja javnosti s djelokrugom i radom Hanfe.
Članica Upravnog vijeća Anamarija Staničić sudjelovat će 18. ožujka na događaju „Štedi, uloži i život posloži!“ u Nacionalnoj sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu, a u organizaciji Ministarstva financija.
U suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom održat će se niz predavanja za učenike srednjih škola i studente. Također, predstavnici Hanfe sudjelovat će i u aktivnostima u sklopu Tjedna financijske pismenosti na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu. Uz Hrvatsku narodnu banku i studente ZŠEM-a organizirat će se studentska rasprava na temu „Financijske prijevare u doba digitalnih financija“.
Hanfa će osim toga organizirati i niz edukacija u suradnji sa srednjim i osnovnim školama te Pučkim otvorenim učilištem Zagreb.
U sklopu Svjetskog i Europskog tjedna novca Hanfa će predstaviti i društvenu igru „Desitudo“ za učenike osnovnih škola. Ta igra proizlazi iz idejnog rješenja učenika OŠ Petra Hektorovića s otoka Hvara koji su 2022. pobijedili na Hanfinu natječaju „Financijska pismenost kroz igru“. Hanfa je igru dodatno doradila kako bi učenicima te dobi približila financijske teme i osvijestila ih o važnosti osobnih financija.
Istraživanje financijske pismenosti učenika osnovnih i srednjih škola
Hanfa je tijekom 2023. provela istraživanje financijske pismenosti u osnovnim i srednjim školama. Sudionici istraživanja bili su učenici s kojima je Hanfa surađivala u edukativnim aktivnostima.
Učenici osnovnih škola pokazali su relativno visoku razinu financijskog znanja i ponašanja, uzimajući u obzir prilagođenost pitanja njihovoj dobi. Oni su bolje rješavali osnovne matematičke probleme i izražavali svoja mišljenja, dok su manje upoznati s pojmom budžeta i razlikovanjem štednje od ulaganja.
Kod učenika srednjih škola najbolje je ocijenjeno financijsko ponašanje, ali je razina samoprocijenjenog znanja učenika viša u odnosu na stvarno poznavanje financijskih pojmova. Samo 23 % učenika točno je izračunalo realnu kamatnu stopu (samo je 23 % učenika točno odgovorilo). Najveću razinu odgovornog financijskog ponašanja učenici su pokazali u odnosu prema kupnji, međutim, čak 59 % učenika smatra da novac služi kako bi se trošio. Polovica ispitanika točno je odgovorila na pitanje povezano s autoosiguranjem, ali čak dvije trećine srednjoškolaca nisu znale da je sigurnije ulagati u više dionica, nego samo u jednu, kao ni da je uplata u 3. mirovinski stup u Hrvatskoj neobavezna.
Navedeni rezultati ukazuju na važnost provođenja edukacije učenika o financijama s ciljem jačanja svijesti o važnosti financijske pismenosti i upoznavanja s osnovnim financijskim pojmovima od najranije dobi.
Graf 1.: Financijsko znanje učenika osnovnih škola
Izvor: Hanfa
Graf 2.: Komponente financijske pismenosti učenika srednjih škola
Izvor: Hanfa